Å gi ut bok er en begivenhet. Du har jobbet målrettet med teksten, kanskje i årevis, og gleder deg til å få verket i hånda. Nå skal du jammen vise dem!

Innholdet er selvsagt det vesentlige. Likevel er det noen forfattere som tar overraskende lett på innpakningen. Sikreste vei til å drukne i mengden av nye bøker er å gjemme mesterverket bak et halvhjertet cover, og håpe at leserne forserer hinderet. Det gjør de ikke. Enten de ser boka i bokhandelen eller presentert på nettbutikker, så har du bare én sjanse til å vekke nysgjerrighet. Fanger du interessen deres med et grafisk skarpt omslag, leser de gjerne baksideteksten; og da har innsalget begynt!

– Grafisk design er vel et fag, det også, sa forfatter Trond Vernegg skjevt smilende da han nikket anerkjennende til vår omslagsdesign for krigsthrilleren hans «Granatsjokk». Trond er på ballen. Valg av skrifttyper, farger og andre visuelle virkemidler signaliserer ikke bare sjanger, men også profesjonalitetsnivå på utgivelsen. Elementære bommerter som feil fontbruk kan kjøre hele prosjektet rake veien i grøfta. En kan selvsagt ikke forvente at folk flest kan disse grepene. Likevel, leserne oppfatter dem underbevisst. Å sette bort omslagsarbeidet til en ufaglært venn, bare fordi hun har Photoshop, er som å la frisøren din disponere manuset, eller be militærpolitiet ta korrekturen. Du gjør jo ikke det. Et realt gjennomarbeidet cover er siste, og iallfall markedsføringsmessig viktigste steg før en utgivelse. Du er nesten i mål. Løper du maraton på tid, er det spesielt å bruke den siste av 42 kilometere med elegant sprint til å stupe kråke utfor en skrent.

Vi i Sveen & Emberland er frilansere innen design, illustrasjon og tekst. Sålangt har Kolofon involvert oss i omlag 20 utvalgte utgivelser, enten som omslagsdesignere eller illustratører. Sjangrene spenner fra bildebøker til krim, selvhjelpsbøker, ungdomsserier, historiske romaner og filosofiske dialoger. Tilbakemeldingene har vært gledelige. Når Kolofon føler at et prosjekt er riktig og ambisjonene på plass, foreslår de gjerne at forfatteren benytter oss. All dialog går gjennom Kolofon, som har full oversikt over dine ønsker, trykktekniske rammer, og deadlines. Alt det praktiske, rett og slett. Du forholder deg kun til dem, for enkelhets skyld.

Vårt samarbeid med Kolofon startet faktisk fra et forfatterperspektiv. Vi skulle gi ut en samlebok med tegneserien vår «Sleivdal IL», og kikket på alternativer. Helt uanmeldt troppet vi opp hos Kolofon, men ble tatt i mot på særdeles hyggelig og profesjonelt vis. Tilbudet deres slo dessuten knock-out på konkurrentene. Bokpakke med ISBN-registrering, fulldistribusjon og lavere stykkpris gjorde at vi enkelt droppet vårt til da ledende alternativ, som var å hente en pall på et trykkeri i Drammen – og ta alt selv derfra. Det ville neppe endt i annet enn fiasko.

Veien derfra til utgivelse gikk på skinner. Fra hjelp med det trykktekniske og en felles nerdete interesse for papirkvalitet, via et flott lanseringsarrangement i Oslo, til videre oppfølging der Kolofons søknad til bibliotekenes innkjøpsordning gikk inn på første forsøk. Et slikt mersalg på ca. 1500 bøker hadde vi ikke kalkulert med. Prosessen gjorde Sleivdal-boka vår til en aldri så liten personlig triumf.

Kolofon så raskt hva vi kunne utrette som designere. Og vi så Kolofon som en attraktiv partner framover, både som leverandører av visuell utforming, og for flere egne bokutgivelser. Så langt har vi tegnet, skrevet og produsert oppdragsbøker for WWF, fotballklubben LSK og Rælingen kommune, og latt gutta og jentene på Kolofon stå for utgivelsene. En sjelden gang i blant blir produktet som lovet; stort sett blir det bedre. Kvalitet i samtlige ledd. Hele veien. Vi blir tatt vare på både som kunde og samarbeidspartner. Valget av forlag gir seg selv neste gang vi skal gi ut bok, såpass er sikkert!

Husk at du selv er målgruppe for egen bok, også. En selvpublisert bok er ofte et kjærlighetsprosjekt. Du skal ha den i hylla livet ut, og være stolt av verket. Da har du virkelig fortjent at også presentasjonen blir så god som mulig. Sveen & Emberland hjelper mer enn gjerne til med omslagsdesign (se bilder i galleriet under). I tospann med Kolofon lager og utformer vi også ekstra PR-materiell, for deg som ønsker bedre synlighet under lanseringen og til videre salg. Her er noen eksempler på tiltak vi har stelt i stand for diverse bokprosjekter på forlaget:

Bokvideo. En kvikk presentasjonssnutt kan gjøre vei i vellinga på sosiale medier. Passer dessuten fint for deg som vil forsøke å sikre et greit forhåndssalg via crowdfunding.
Baksidetekst. Nest etter coveret er en kort, fengende og beskrivende baksidetekst ditt beste kort salgsmessig. Teksten havner bl.a. på alle nettbokhandler som bokomtale. Mange forfattere har stålkontroll på denne. Andre ønsker et friskt blikk for å få fram det essensielle ved boka.
Foldere til utdeling på lansering, bokmesser, til lokale bokhandler og media. Viktig for å vise hva boka handler om, og kjekk å legge igjen der du har vært innom. Vi leverer selvsagt folderen i digitalformat også, klargjort for masseutsendelse.

Vårt råd er uansett at du må bruke alle muligheter du har til å nå ut til leserne. Blogg, presse, stunts, høytlesning, sosiale medier. Go omni-channel, som det heter på importert godt norsk. Og ha det moro! Både for produktet i seg selv, og kampanjegrepene du tar som din egen bokselger, handler det om å bli sett. Ingen ser en bok som ikke er synlig.

Lykke til med forfatterdrømmen!