Sterke bokomslag og illustrasjoner
Å gi ut bok er en begivenhet. Du har jobbet målrettet med teksten, kanskje i årevis, og gleder deg til å få verket i hånda. Nå skal du jammen vise dem!
Innholdet er selvsagt det vesentlige. Likevel er det noen forfattere som tar overraskende lett på innpakningen. Sikreste vei til å drukne i mengden av nye bøker er å gjemme mesterverket bak et halvhjertet cover, og håpe at leserne forserer hinderet. Det gjør de ikke. Enten de ser boka i bokhandelen eller presentert på nettbutikker, så har du bare én sjanse til å vekke nysgjerrighet. Fanger du interessen deres med et grafisk skarpt omslag, leser de gjerne baksideteksten; og da har innsalget begynt!
Valg av skrifttyper, farger og andre visuelle virkemidler signaliserer ikke bare sjanger, men også profesjonalitetsnivå på utgivelsen. Elementære bommerter som feil fontbruk kan kjøre hele prosjektet rake veien i grøfta. En kan selvsagt ikke forvente at folk flest kan disse grepene. Likevel, leserne oppfatter dem underbevisst. Å sette bort omslagsarbeidet til en ufaglært venn, bare fordi hun har Photoshop, er som å la frisøren din disponere manuset, eller be militærpolitiet ta korrekturen. Du gjør jo ikke det. Et realt gjennomarbeidet cover er siste, og iallfall markedsføringsmessig viktigste steg før en utgivelse. Du er nesten i mål. Løper du maraton på tid, er det spesielt å bruke den siste av 42 kilometere med elegant sprint til å stupe kråke utfor en skrent.
Lykke til med forfatterdrømmen!