Gjennom sin eventyrlige reise med vannet viser de tre dråpene Plipp, Plopp og Plaske oss vei i vannets store univers. Dette kalles for vannets kretsløp i naturen, og det er en reise som aldri slutter.
Skrevet av Ann Elin Kringlen Ervik
Med denne boken får barna gøy måte. De tre dråpene gir liv og spenning til et tema som gjerne er litt vanskelig, og kanskje ikke så lett for oss voksne å forklare heller. Sammen med dråpevennene får barna undre seg over det som skjer, slik Plipp og Plopp gjør her: «Får de dråpene som lander på bakken vondt?» og «Plaske, når vi dråper lander i vannet, hvor blir vi av?»
Hav og solstråler samarbeider om å gi de tre dråpene Plipp, Plopp og Plaske en rundtur de nok aldri vil glemme. Når dampen møter den kalde luften, føres de høyt opp i himmelen. Der tar vinden dem med på en skyreise, hvor dråpene opplever både nytelse og redsel. Dråpene slår seg sammen og blir til regndråper som lander i vannet. Ferden fortsetter nedover en bekk, og Plipp ender opp i bøtten til et barn. Plopp og Plaske begir seg ut på en oppdagelsesferd for å finne vennen sin, mens Plipp befinner seg strandet alene i skogen. Hvordan skal de finne sammen igjen? Det viser seg at de har en hjelper. Dråpene fortsetter en forrykende ferd nedover elven, utfor den buldrende fossen som ender i en fjord, og til slutt er de tilbake ved havet – der naturens kretsløp står klar til å starte hele eventyret deres på nytt.
Vi har hatt vann som tema i barnehagen, og i den forbindelse fant jeg frem et lite vers som jeg har hatt liggende lenge. Og det er dette verset som ga meg idèen til å skrive denne boken. Det handler nemlig om:
Kretsløpet i naturen
Hvor skal du hen, du vesle regndråpe?
Jeg skal i bekken
Hvor skal du hen, du vesle bekk?
Jeg skal i elva
Og slik fortsetter det videre til fossen, vannet, fjorden, havet og til slutt:
Hvor skal du hen, du store hav?
Jeg skal i skyene
Hvor skal du hen, du hvite sky?
Jeg skal i regndråpene.
Bli inspirert av de tre dråpevennene
Med vann som tema er jo denne boken helt glimrende, og den kan sikkert også inspirere både barn og voksne til å jobbe med dette temaet. Vann er noe som fascinerer barna, og i denne fortellingen er det mye vann – det rennende vann, det stille vann, den brusende elv, den buldrende foss og ikke minst diverse varianter av dråper som blir nevnt i boken – vanndråper, svevedråper, regndråper og racerdråper.
Vennskap
Plipp, Plopp og Plaske treffes i skyene og skal ut i det ukjente, og da er det jo godt å kjenne noen. Derfor kan det være lurt av dråpene å være venner. De tre dråpevennene får etter hvert erfare hva vennskap innebærer. Her kan det nevnes å holde sammen, kjenne gleden av felles opplevelser, hjelpe og oppmuntre hverandre «Kom igjen, Plipp, jeg tror du egentlig er en tøffing», sier Plopp.
Disse tre vennene har personlige egenskaper, og hver av dem har sin egen stil. Et tips her for engasjerende høytlesing kan være å lage stemmer som passer til den enkelte dråpen, som f.eks. Plaske, som er den fornuftige.
Lek med vann er gøy
Bruk regnværsdagene! Et vanlig syn er barn som sitter rundt en dam der de tålmodig «spar» vann oppi bøttene sine. Så er det videre til sandkassen, gjerne bare med halvfulle bøtter, der det jobbes iherdig med utgraving av hull og grøfter som skal fylles med vann. Dette kan vi bygge videre på. Hvis dere har et vannuttak ute, så sett det på, slik at barna virkelig kan få utfolde seg med å lage sitt eget univers av elver, fosser, dammer etc. Jeg har flere ganger vært en vannbærer. Det er en glede å se hvordan barna fryder seg når bøttene tømmes, og de ser vannet renner nedover elven de har laget. «Først var vi svevedråper, så regndråper, og nå er vi faktisk racerdråper», roper Plaske.
Lytte til lyden av vann
«Plopp, plopp …» «Er det virkelig vi regndråper som lager den fine lyden?» sier Plopp undrende. Det å lytte til lyder i naturen kan gi en fin felles opplevelse, så her kan en tur med barna til en bekk eller et vann anbefales. Gjerne en regnværsdag der dere lytter til lyden av regndråper som treffer vannet – hører dere en plopp-plopp-lyd? Det kan være fint å sette seg ned ved en liten elv og bare høre på lyden av rennende vann. Hvilke lyder hører vi her?
Tegne regndråper
Det å tegne rundinger med øyne og munn er en grei tegneoppgave som alle barn mestrer (i alle fall fra ca. to år og oppover). Det kan bli virkelig fine kunstverk av regndråper.
Som sikkert mange vet, har jo regndråpene sin egen sang:
«Se regndråper faller fra skyen ned, tippe, tapp, tapp, tapp…»